zdrowe jedzenie

Każdy boi się przeziębienia oraz grypy. Na poprawienie oraz wzmocnienie odporności zwracamy szczególną uwagę w okresie od jesieni do wiosny. Gdy tylko choroba nadejdzie, staramy się ją jak najszybciej ją zwalczyć, zazwyczaj bardzo agresywnymi lekami. Tymczasem, rozwiązanie tego problemu może okazać się całkiem proste. Na okres przeziębień warto jest się przygotować, a właściwie odpowiednio wspomóc nasz system odpornościowy. Okazuje się, że jeśli jest on w dobrej formie, organizm z większością wirusów poradzi sobie sam.

Jak to zrobić? W tym celu wykorzystaj zdrowe jedzenie i produkty, które dostarczają niezbędnych witamin, antyoksydantów i minerałów. Żywność wzbogacona o te wartościowe składniki przyczynią się do wzmocnienia odporności, co w rezultacie skutkować będzie zmniejszeniem liczby przeziębień. W takim razie, co konkretnie jeść, aby nie chorować?

Najpierw teoria – co to jest odporność?

Nasze ciała są wyposażone w mechanizm, który ma za zadanie zwalczać różne infekcje. Nazywamy go układem odpornościowym. Czym jest odporność? Jest to:

„to zdolność organizmu do przeciwdziałania niekorzystnemu wpływowi patogenów przedostających się do jego wnętrza – wirusów, grzybów, bakterii. A jeśli już któreś z nich jednak dostaną się – szybkie pozbycie się ich za pomocą tworzących się przeciwciał, produkowanych przez komórki limfocyty B.”

Na układ odpornościowy składają się: grasica, śledziona, węzły chłonne, szpik kostny, migdałki. Jak widać, wiele czynników oraz organów wpływa na stan naszej odporności, a tym samym na częstotliwość występowania różnych infekcji, chorób itp. Jeśli raz na jakiś czas do naszego organizmu przedostaną się jednak drobnoustroje, organizm wytwarza przeciwciała, które mają ochraniać nas w przyszłości. Jednak czasem zdarza się tak, że z pewnych względów system słabo radzi sobie z patogenami- wtedy następuje spadek odporności. Okazuje się, że jego wzmocnienie nie jest trudne.

Zdrowe jedzenie – co spożywać, aby poprawić swoją odporność?

Warto pamiętać, że odpowiednia dieta i trening (nawet w postaci spacerów) są to czynniki, które wpływają na stan zdrowia, często go poprawiając. O istotnej roli diety w życiu każdego człowieka można debatować godzinami. Dziś jednak skupię się wyłącznie na produktach, które warto regularne spożywać, jeśli chcesz poprawić odporność swoją lub bliskich.

Dynia

Zdrowe jedzenie zdecydowanie można utożsamiać z warzywami sezonowymi. Dynia jest przykładem warzywa dobrze wpływającego na odporność. W głównej mierze zawiera karoteny: witaminę E i prowitaminę A, które idealnie chronią przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Dynia to dobre źródło witaminy C, fosforu, wapnia, żelaza, potasu i magnezu. Kupuj w okresie od września do późnej jesieni. Im dynia jest ciemniejsza, tym zawiera więcej dobroczynnych składników.

zdrowe jedzenie dynia

Miód

Żywność wzbogaconą o tak wiele dobroczynnych składników można jeść przez cały rok. Miód należy do tej kategorii. Jest to jeden z najtańszych, naturalnych „leków”. Okazuje się, że jedna łyżeczka miodu codziennie wystarczy, aby zadziałał on jak szczepionka, podkręcając tym samym nasz system odpornościowy. Każdy rodzaj miodu podnosi odporność, likwiduje stres oraz poprawia nastrój! Pamiętaj, aby nigdy nie rozpuszczać go w gorącej wodzie- traci wtedy swoje lecznicze właściwości.

żywność wzbogacona o przeciwulteniacze

Bez

Czy wiesz, że Starożytni nazywali krzak czarnego bzu „drzewem życia”? Jest to roślina niezwykle bogata w przeciwutleniacze, a zażywana regularnie (np. w postaci naparu, soku, przetworów) działa na wzmocnienie odporności. W początkowym stadium przeziębienia, bez przyspiesza leczenie- np. obniżając gorączkę i zmniejszając katar. Jest to świetna alternatywa dla aspiryny.

zdrowe jedzenie  czarny bez

Kapusta

Wiele ludzi uważa, że kapusta jest warzywem bardzo ciężkostrawnym i pospolitym. Jednak potrafi ona zdziałać cuda w naszym organizmie. Okazuje się, że jest to jedno z najbogatszych źródeł kwasu askorbinowego i witaminy C! Wszyscy wiemy, że żywność wzbogacona to te składniki świetnie podnosi odporność. Kapusta zawiera tak naprawdę komplet witamin (z gruby B, witaminę A, witaminy z grupy E i K, bardzo dużo wapnia, kwas foliowy, żelazo potas i wiele innych). Kapustę można spożywać codziennie, szczególnie polecany jest wyciśnięty z niej sok.

zdrowe jedzenie kapusta

Migdały

Warto pamiętać o tym, że migdały są dosyć kaloryczne. Jednak jest to świetna przekąska w ciągu dnia, a mała garść spożywana codziennie zdecydowanie podnosi odporność organizmu. Migdały bogate są w witaminy wzmacniające system immunologiczny (witaminę E i B2). Dzięki temu, że nie są całkowicie trawione, w naszych jelitach stają się pożywką dla chroniących nas probiotyków.

zdrowe jedzenie migdały

Herbata

Zdrowe jedzenie to również płyny i napoje. Zarówno herbata zielona, jak i czarna mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Tyczy się to również odporności. Oba rodzaje herbat zawierają flawonoidy i polifenole, które są nawet 100 razy bardziej skuteczne niż witamina C oraz przeciwutleniacze. Wyszukują one naszym organizmie wolne rodniki i później je neutralizują. Herbata chroni nas również przed przeziębieniem, przyśpiesza metabolizm oraz świetnie rozgrzewa. Wzmacnia naszą odporność i poprawia samopoczucie przez cały rok.

żywność wzbogacona