suplementy diety

Dieta roślinna oraz suplementacja to dwa kontrowersyjne tematy, które coraz częściej są przedmiotem debat i dyskusji publicznych. Oba zagadnienia mają swoich zwolenników oraz przeciwników. Przejście na roślinny sposób odżywiania, staje się coraz bardziej modny, a propagatorami takiego stylu życia stają się osoby publiczne, gwiazdy i celebryci.

Po przejściu na weganizm, nasz organizm może przeżyć niemały szok. Po drugie, musi minąć sporo czasu, aby dany człowiek nauczył się jak powinna wyglądać zdrowa, zbilansowana (to ważne!) i dopasowana dieta wegańska (czyli taka, która nie zawiera mięsa ani produktów odzwierzęcych). W kontekście takiego sposobu odżywiania, bardzo często podnosi się temat suplementacji. Suplementy diety mają uzupełnić niedobory składników i witamin, których nie dostarczamy wykluczając z jadłospisu mięso, jajka, nabiał. Czy warto jest je przyjmować i czy jest to konieczne?

dieta roślinna

Suplementy diety a leki

Na początek, warto powiedzieć czym suplementy diety są i pokazać różnice pomiędzy nimi a lekami.

Suplementacja jest to proces (z założenia dosyć długi) dostarczania niezbędnych do prawidłowego życia składników. Teraz rodzi się pytanie, czy suplement może być lekiem i czy nie będzie on bezpieczniejszym wyborem? Eksperci twierdzą, że jeśli masz do wyboru suplement a lek, w większości przypadków warto wybrać drugą opcję. Kiedy decydujemy się na zdrowe odżywianie (w domyśle wegańskie), musimy wiedzieć, że nie zawsze dostarczymy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Pewniejszym wyborem będzie wtedy lek, który ma dokładnie taki sam skład jak suplement diety.

Dlaczego lepiej wybrać lek? W skrócie, daje on gwarancję jakości i dobrego składu. Drugą sprawą są firmy produkujące dane substancje. Te, które wytwarzają leki są z góry bezpieczniejszym wyborem. Oczywiście zdarzają się firmy produkujące suplementy, które nie naciągają swoich klientów a proces produkcji jest bezpieczny i zgodny z prawem, jednak jeśli nie mamy czasu przeprowadzać dokładnego reaserchu, lepszą opcją zawsze jest lek. Warto zadbać o to aby substancje, które przyjmujemy były przebadane i jakościowe.

Dieta roślinna – co suplementować?

Jest kilka składników, które warto przyjmować (a niekiedy trzeba), w postaci suplementu lub leku będąc na diecie wegańskiej.

Witamina B12

Trzeba powiedzieć jasno, że dieta roślinna nie dostarcza nam niektórych składników. Pomimo świetnego wpływu na zdrowie i organizm, nieumiejętne wegańskie jedzenie, a właściwie permanentne niejedzenie składników pochodzenia zwierzęcego, może doprowadzić do dużych braków witamin w naszym organizmie. Jedna z najważniejszych, którą musisz suplementować będąc na diecie wegańskiej jest witamina B12. Okazuje się, że nie ma żadnego sprawdzonego, wystarczającego, ani naturalnego roślinnego źródła tej witaminy. Nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować tego składnika. Wpływa on na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Brak witaminy B12 może spowodować problemy z sercem i powikłania podczas ciąży.

Witamina D

Prawie każdy chociaż raz w swoim życiu słyszał, że trzeba suplementować witaminę D. Zdrowie odżywianie ani nawet dieta roślinna nie dostarczą nam w odpowiedniej ilości tego cennego składnika. Tzw. „witamina słońca” odpowiada za układ odpornościowy i krwionośny. Poza tym, wspomaga wchłanianie i wykorzystywanie wapnia w organizmie. Okazuje się, że bez witaminy D ten składnik nie jest w stanie przedostać się do kości.

Kwasy tłuszczowe omega-3

W diecie wegańskiej najbardziej newralgiczne do pokrycia są składniki takie jak wapń oraz właśnie kwasy tłuszczowe omega-3. Okazuje się, że dieta roślinna nie posiada żadnych odpowiednich źródeł tworzenia tego niezbędnego składnika. Kwasów omega-3 nie da się produkować w organizmie człowieka. Dlatego więc, trzeba ich dostarczać poprzez odpowiednią dietę lub suplementację. Odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego. Suplementowanie kwasów omega-3 zaleca się szczególnie kobietom w ciąży, małym dzieciom oraz osobom intensywnie trenującym.

Cynk, żelazo, jod

Suplementy diety takie jak cynk, żelazo i jod, zamykają listę zalecanych uzupełnień.

Niewiele pokarmów pochodzenia roślinnego zawiera cenny składnik, jakim jest cynk. Dlatego istnieje ryzyko, że na początku drogi z weganizmem możesz pominąć go w swojej diecie i doprowadzić do zwolnienia metabolizmu, problemów z hormonami czy osłabieniem odporności.

Braki żelaza powodują anemię, a co za tym idzie osłabienie organizmu, omdlenia i znaczne pogorszenie funkcjonowania układu odpornościowego.

Jod jest znany nam wszystkim, głównie z wizyt nad morzem. Jest to niezwykle istotny składnik, szczególnie dla osób z chorą tarczycą. Jest kluczowym regulatorem metabolizmu, a niedobór może powodować nie tylko problemy z trawieniem ale również z układem odpornościowym. W środowisku naturalnym występuje w truskawkach, żurawinie i algach.