zdrowa żywność

Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że warzywa i owoce kupowane poza sezonem zawierają znacznie więcej nawozów sztucznych, pestycydów i środków przyspieszających porost? Niestety wielu z nas nie jest świadomych negatywnych skutków nieustannego przyjmowania produktów tego typu.

Kiedy i jak kupować warzywa i owoce, by wzbogacić nasze zdrowe odżywianie? Jak zacząć zwracać uwagę na zdrową żywność, wyhodowaną w sposób bardziej tradycyjny i ekologiczny? Sprawdź kilka naszych rad oraz poznaj wybrane warzywa i owoce sezonowe na najbliższe miesiące.

zdrowa żywność bazarek

Zdrowa żywność – warzywa i owoce

Warzywa i owoce są niezwykle ważne w naszej diecie (zarówno dorosłych jak i dzieci). Jest to m.in. idealne źródło witamin i błonnika – czyli składnika idealnego na pozbycie się zaparć.

Jednak trzeba pamiętać o tym, że te sprzedawane w supermarketach, a czasami nawet na bazarkach, często pochodzą z upraw prowadzonych na masową skalę.

Najczęściej oznaczać to będzie, że producent zrobił wszystko, by zminimalizować koszt wytworzenia roślin, warzyw i owoców, w calu maksymalnego zwiększenia plonów. Te warzywa i owoce najczęściej mogą zawierać duże ilości:
-regulatorów wzrostu,
-nawozów sztucznych,
-środków chwastobójczych, pleśniobójczych czy grzybobójczych,
-pestycydów (ochrona przed szkodnikami, uważana za toksyczną dla ludzi i np. pszczół)
-przyspieszaczy wzrostu
-środków pleśnio- i grzybobójczych

Zdecydowanie nie możemy w takim układzie mówić, iż jest to zdrowa żywność. Nierzadko warzywa czy owoce z upraw przemysłowych skażone są też metalami ciężkimi, ponieważ plantacje znajdują się np. przy autostradach czy drogach szybkiego ruchu. Co gorsza, w większości przypadków żaden konsument nie jest w stanie dowiedzieć się tego od ręki.

zdrowa żywność owoce

Co możemy zrobić, aby jeść jak najmniej skażonych owoców i warzyw?

Istnieje kilka sposobów na to, aby nasza zdrowa żywność była taka nie tylko w teorii ale i praktyce. Co możesz zrobić?

1.Postaraj się kupować warzywa i owoce w miesiącach ich naturalnego dojrzewania (przykłady sezonowych produktów znajdziesz na końcu artykułu).
2. Zimą i wczesną wiosną warto jest korzystać głównie z mrożonek (nie licząc warzyw całorocznych). Głębokie mrożenie zatrzymuje wszystkie właściwości odżywcze w owocu czy warzywach.
3. Zrezygnuj z nowalijek z niepewnego źródła, szczególnie takich, sprzedawanych przy ruchliwej drodze.
4. Zawsze pamiętaj, że importowane z ciepłych krajów owoce i warzywa musiały dostać bardzo dużą porcję chemii, by przetrwać tak trudy i długi czas podróży na Polski.

Jak widać, zdrowe odżywienie nie należy do najprostszych, jednak jest to rzecz zdecydowanie do zaplanowania oraz realizowania.

 

Sezonowe warzywa i owoce na maj, czerwieczdrowa żywność warzywa

Jeśli chcesz ograniczyć tę dużą ilość chemii w warzywach czy owocach, które zjada Twoja rodzina, swoje zakupy rób np. na ekobazarach, a w sytuacjach kryzysowych zapoznaj się z kalendarzami, które jasno pokazują, jaki owoc czy warzywo jest w stanie wyrosnąć w Polsce, w danym miesiącu.

W maju sezonowe jedynie są: rzodkiewka i szpinak

Czerwiec przynosi nam zdecydowanie dużo propozycji. Sezonowe m.in. są:
-rzodkiewka
-cebula dymka
-kapusta biała i pekińska
-czosnek
-marchew
-pomidor
-fasolka szparagowa
-truskawki
-agrest
-brokuł
-kalarepa
-ogórek
-rabarbar
-ziemniaki
-poziomka
-borówka amerykańska
-porzeczka czarna i czerwona
-brzoskwinie
-wiśnie
-czereśnie
-kabaczek
-bakłażan