suplementy diety

Bardzo często zdarza się tak, że w trosce o stan naszego zdrowia (lub bliskich) zaczynamy szukać różnych rozwiązań, aby poprawić jego stan lub uzupełnić pewne niedobory, powodujące negatywne skutki w organizmie.

Wielu osobom z pomocą przychodzą właśnie suplementy diety. No właśnie, czy aby na pewno są to produkty dobre dla naszego zdrowia i ciała? Łatwo dostępne środki bez recepty są często naszą nadzieją na usprawnienie organizmu, przyśpieszenie leczenia czy poprawienie wyglądu zewnętrznego. Niestety, czasami tak nie jest. Okazuje się, że często suplementy nie pomogą a wręcz przeciwnie- zaszkodzą nam, czasem w znacznym stopniu.

suplementy diety działanie

Nieustanne przyjmowanie suplementów to synonim samoleczenia

U niektórych ludzi można zauważyć tendencję do nieustannego brania suplementów diety, praktycznie na każde schorzenie czy dolegliwość. Co więcej, sporo ludzi przyjmuje duże ilości środków (np. witaminy i inne) prewencyjnie. Można uznać, że jest to rodzaj samoleczenia, czasem pozornego.

Nie zawsze jednak wyjdzie nam to na zdrowie. Pamiętać o tym muszą przede wszystkim osoby przewlekle chore, stale przyjmujące leki, starsze czy dzieci (a w zasadzie ich rodzice). Oprócz przeciwwskazań tego typu nie można w 100% demonizować suplementów diety. Jest sporo sytuacji zdrowotnych, w których preparaty wspomagają kurację. Trzeba je jednak przyjmować z głową!

Zanim zaczniesz to robić, skonsultuj swój wybór z lekarzem rodzinnym, który oceni ich wpływ na: stan Twojego zdrowia i na inne przyjmowane leki.

 witaminy

Czym są suplementy?

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 r. suplementy diety określa jako:

„produkt, który jest złożony z substancji odżywczych i traktowany jako uzupełnienie normalnej żywności. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych substancji; produkt ten jest wytworzony i wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie (w tabletkach, kapsułkach, proszku czy płynie).”

Kiedy NIE BRAĆ suplementów diety?

Po pierwsze, jeśli cierpisz na  choroby przewlekłe, przed zażyciem jakiegokolwiek suplementu:
-zapytaj dietetyka, lekarza lub farmaceutę o to, czy dany suplement nie będzie kolidował z przyjmowanymi lekami
-przeczytaj również dokładnie ulotkę
-jeśli to możliwe, wprowadzanie większej ilości witamin czy innych składników powinno się odbywać za pomocą modyfikacji diety (np. warzywa, owoce)

Inną sytuacją jest (nieświadome) przyjmowanie suplementów diety, które w składzie mają składnik reagujący negatywnie na nasze leki. Dobrym przykładem jest np. imbir, wchodzący w skład suplementów łagodzących bóle stawów. Imbir przyjmowany w dużych ilościach zmniejsza krzepliwość krwi. Leki przeciwzakrzepowe połączone z suplementem (z imbirem) nie są najlepszym wyjściem. W każdej takiej sytuacji trzeba skonsultować się z lekarzem.

Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze muszą bardzo uważać na zbyt duże dawki wapnia czy magnezu. Czasem może się nam wydawać, że niedobór witamin czy jakiegoś składnika uzupełnimy biorąc sporą ilość suplementów. To nie jest dobre i na pewno nie jedyne wyjście.

niedobór witamin

Dobre strony suplementów diety – czy istnieją?

Suplementy diety stosowane w odpowiedni i bezpieczny sposób nie są takie złe jak może się wydawać. Tak naprawdę, po dokładniej konsultacji lekarskiej, nad braniem dodatkowych środków powinny zastanowić się:

-osoby na diecie poniżej 1600 kcal/dobę
-kobiety w ciąży (żelazo i kwas foliowy, ewentualnie jod, wapń i inne)
-osoby starsze, z nieracjonalną dietą (przez co cierpią również na niedobór witamin)
-osoby na diecie eliminacyjnej (np. wykluczającej mięso, nabiał, gluten itd.)
-kobiety przechodzące menopauzę lub tuż po niej

Probiotyki i prebiotyki

Jeśli cierpisz na jakiekolwiek dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, suplementy diety zawierające probiotyki i prebiotyki korzystnie zadziałają na Twój organizm (a przynajmniej powinny). Poprawiają one stan flory bakteryjnej oraz wspomagają wchłanianie się wielu witamin i składników odżywczych. Środki tego typu zmniejszają również ilość gazów i wzdęć. Do najważniejszych plusów przyjmowania suplementów diety możemy zaliczyć zahamowanie rozwoju patologicznej flory bakteryjnej. Jest ona przyczyną rozwoju chorób nowotworowych.